5 yleisintä virhettä yrityksen verkkosivuilla – ja miten vältät ne

5 yleisintä virhettä yrityksen verkkosivuilla – ja miten vältät ne

Nykyään yrityksen verkkosivut ovat enemmän kuin vain paikka, jonne laitetaan yhteystiedot ja logo. Ne ovat ensivaikutelma, myyntikanava ja monesti se hetki, jolloin asiakas päättää – otanko yhteyttä vai jatkanko seuraavaan.
Silti moni hyväkin yritys menettää asiakkaita pieniin, helposti korjattaviin virheisiin. Tässä viisi yleistä mokaa, jotka kannattaa tarkistaa omalta sivustolta – ja vinkit, miten ne korjataan.


1. Hidas sivu tappaa kiinnostuksen

Tiedätkö sen tunteen, kun sivu ei vaan avaudu? Sama tunne on asiakkaallasi.
Jos verkkosivun lataus kestää yli kolme sekuntia, iso osa kävijöistä katoaa. Hitaus tekee vaikutelman vanhentuneesta sivusta – ja pahimmillaan myös yrityksestä.

Usein hitauden taustalla on yksinkertaisia syitä:
liian suuret kuvat, kasa turhia lisäosia tai halpa palvelin. Ratkaisu on yhtä selkeä – kevennä sivua.
Kuvat voi pakata, turhat lisäosat poistaa ja palvelin kannattaa valita laadun, ei hinnan perusteella.


2. Epäselvä rakenne hämmentää kävijän

Jos kävijä joutuu arvailemaan, mistä löytää hinnat tai yhteystiedot, hän ei todennäköisesti jää etsimään.
Selkeä rakenne on yksinkertainen, mutta tehokas asia. Hyvä valikko, järkevät otsikot ja näkyvä toimintapainike (esim. “Pyydä tarjous”) tekevät ihmeitä.

Mieti myös sivun rytmiä. Liian paljon tekstiä kerralla väsyttää. Tyhjä tila, kuvat ja looginen eteneminen pitävät kiinnostuksen yllä – ja Googlenkin tyytyväisenä.


3. Sivusto ei toimi puhelimessa

Tämä on yhä yksi yleisimmistä ongelmista.
Suurin osa ihmisistä selaa sivuja puhelimella, mutta moni yritys testaa sivunsa vain tietokoneella.
Tuloksena on tekstiä, joka ei mahdu ruudulle, liian pieniä painikkeita ja hankalaa navigointia.

Tarkista siis oma sivusi eri laitteilla. Jos käyttö tuntuu kömpelöltä, sama kokemus on asiakkaallasi.
Moderni WordPress-teema tai Elementorin avulla rakennettu sivu mukautuu automaattisesti, kunhan sen asettaa oikein.


4. Sivua ei löydy Googlen hausta

Sivusto voi olla kuinka hieno tahansa, mutta jos se ei näy hakutuloksissa, kukaan ei löydä sitä.
SEO eli hakukoneoptimointi on se osa, joka usein jää viimeiseksi – tai kokonaan tekemättä.

Perusasiat kuntoon:

  • käytä otsikoissa oikeita avainsanoja (esim. verkkosivut yritykselle, kotisivujen suunnittelu),
  • lisää jokaiselle sivulle kuvaava meta-kuvaus,
  • nimeä kuvat järkevästi ja käytä ALT-tekstejä,
  • linkitä sivujen välillä.

Ei mitään taikatemppuja – vain huolellisuutta ja säännöllistä sisältöpäivitystä.


5. Sivusto näyttää vanhentuneelta

Ehkä tärkein, mutta usein huomiotta jäävä asia.
Visuaalinen ilme kertoo paljon yrityksestä. Jos sivusto näyttää samalta kuin vuonna 2015, asiakas helposti ajattelee, että yrityskin on jäänyt sinne.

Uusi ilme ei tarkoita, että kaikki pitää rakentaa alusta. Usein riittää fonttien, kuvien ja rakenteen päivitys.
Tärkeintä on, että sivu näyttää siltä kuin yritys toimii nyt – ei siltä, miltä se näytti kymmenen vuotta sitten.


Yhteenveto

Kun sivusto on nopea, selkeä, mobiiliystävällinen, löydettävä ja ajantasainen, se tekee juuri sen mitä pitää: auttaa sinua myymään ja rakentamaan luottamusta.
Monesti kyse ei ole isoista muutoksista, vaan pienistä parannuksista, jotka yhdessä tekevät suuren eron.

Jos oma sivusto tuntuu kaipaavan uutta elämää, me Sivupisteellä autamme. Rakennamme modernit, helposti itse päivitettävät WordPress-sivut, jotka näyttävät hyvältä ja löytyvät Googlessa – ilman turhaa säätöä.